Tusind sole starter sit andet leveår på samme måde som sit første: med endnu et lo-fi-(stor)værk af den sydkoreanske enigma og hyperproduktive Hong Sang-soo. Over et døgn lader han en ung poet møde hele sin svigerfamilie for første gang, med alt hvad det indebærer af høflige akavetheder, undseelige, dømmende blikke – og naturligvis langvarige middagssamtaler, krydret med store mængder alkohol.
Den unge poet Donghwa kører sin kæreste, Junhee, fra Seoul til hendes forældres hus uden for havnebyen Icheon. De to har været sammen i tre år, men Donghwa bliver alligevel overrasket over størrelsen på huset og forældrenes tilsyneladende velhavenhed, og i et øjebliks letsindighed foreslår Junhee, at han kører op i indkørslen og hurtigt ser sig omkring.
Men i indkørslen møder de Junhees stolte far, og inden de er klar over det, har han inviteret den unge poet til at tilbringe dagen i huset sammen med resten af familien, der foruden ham selv tæller en indadvendt søster og en mor, der naturligvis også er poet.
Det bliver starten på en sløret ilddåb fuld af samtaler, måltider, ture op ad deres store, smukke, skrånende have og – som altid med Hong Sang-soos karakterer – store mængder alkohol. For selvfølgelig skal svigersønnen også måles på, hvor god han er til at bære sin brandert.
What Does That Nature Say to You er Hong Sang-soos imponerende 33. spillefilm. Den var nomineret i hovedkonkurrence på Berlin filmfestivalen og er umiskendeligt en Hong Sang-soo-film med alt, hvad de normalt indebærer af akavede situationer, lange samtaler og høfligt tidsfordriv skildret gennem pludselige zoom-bevægelser samt en både luftig og kompleks form. Den evigt produktive sydkoreanske festivaldarling og enmandshær har selv instrueret, skrevet, produceret, komponeret, klippet og filmet filmen – der i øvrigt er filmet i bevidst lav opløsning, for at mime det slørede blik, den unge, naive poet, ser verden igennem, fordi han simpelthen har brug for briller. Hermed fortsætter Hong Sang-soo den eksperimenteren med lavopløsningsformater, han også tidligere har kastet sig ud i.
Det her er Hong Sang-soos version af Jay Roachs Meet the Parents. En film om (sviger)familie, traditioner og generationernes forskellige blikke på parforholdet, livet og det at holde på formerne. Formerne, dem bliver der holdt længe på. Men som dagen skrider frem, træder flere og flere af Donghwas bekymringer frem et sted i spændet mellem ærlig og ubehøvlet, indtil han endelig lader sin høflige maske falde, så den splintrer mod svigerforældrenes gulv.
Præsenteres i samarbejde med Cinemateket
Kopi: Finecut