Tusind sole


Tusind sole er en filmvisningsrække i København. Hver måned præsenterer vi én international premierefilm og ét genopdaget historisk værk, der på forskellig vis udvider filmmediets mulighedsrum og vores fælleshorisont. 

Billetpris: 50 kroner  (medmindre andet er angivet).

Tilmeld nyhedsbrev
arkivnovember


With hasan in gaza

Ma’ Hasan Fi Ghazza
Kamal Aljafari
2025
106 min. 
DCP
Palæstina, Tyskland, Frankrig, Qatar
arabisk tale / engelske undertekster

“I went to Gaza twenty-four years ago searching for a friend, without an address.” Kamal Aljafaris With Hasan in Gaza er en filmisk refleksion over minder og tab, og den fanger et Gaza fra fortiden og liv, der måske aldrig vil blive fundet igen.  

With Hasan in Gaza havde verdenspremiere i hovedkonkurrencen på dette års Locarno filmfestival, men den er lige så gammel. som den er ny: Den består af optagelser fra tre nyligt genopdagede MiniDV-videobånd, som instruktør Kamal Aljafari havde medbragt til Gaza i 2001. Han var rejst dertil for at finde en ven, han havde siddet i fængsel med i 1989, og havde den lokale guide Hasan Elboubou ved sin side på rejsen.

Filmen er grundlæggende en road movie, der bevæger sig fra det nordlige Gaza til det sydlige i en søgen efter en ven, hvis skæbne er ukendt. Med kameraet i hånden passerer Aljafari og Elboubou legende børn ved havet, ruiner, mennesker i samtaler, mens Israels angreb fylder nætterne.

Aljafaris behandling af dette hjemmevideo-materiale er minimal. Han har ikke tilføjet en essayistisk fortællerstemme, der reflekterer over alt det, der er gået tabt siden 2001. Han har heller ikke tilføjet nyt billedmateriale. Han har blot indføjet enkelte tekststykker, som indrammer filmen, samt et diskret soundtrack, der blander nykomponeret musik med populære sange fra regionen. Ellers lader Aljafari råmaterialet være filmen og stoler på, at det kan reflektere for sig selv. Dokumenter fra dengang, set med øjne fra i dag.  

With Hasan in Gaza er en filmisk refleksion over minder og tab, og den fanger et Gaza fra fortiden og liv, der måske aldrig vil blive fundet igen. Kamal Aljafari anvender filmmediet til at undersøge, hvordan billedernes figurative materialitet kan blive en abstraktion og et spøgelse, og kobler denne undersøgelse til et område, der er lige så virkeligt og konkret, som det er abstrakt og fantasmagorisk: Palæstina.

Selv har Kamal Aljfari udtalt om filmen: “En hyldest til Gaza og dets befolkning, til alt det, der blev udslettet, og som kom tilbage til mig i dette presserende øjeblik af palæstinensisk eksistens eller ikke-eksistens. Det er en film om katastrofen og den poesi, der modstår.”

Al overskud fra denne visning doneres til Thousand Madleens. Kamal Aljafari har også doneret sit honorar til selvsamme organisation.

Præsenteres i Empire. Tak til Flavia Mazzarino og Kamal Aljafari.
Kopi: Aljafari Productions.  


4. november
19.00
Empire bio
(Guldbergsgade 29F, 2200 København)

arkivOKTOBER


Phantoms of july

sehnsucht in sangerhausen
Julian Radlmaier
2025
90 min. 
Tyskland
DCP
tysk tale / engelske undertekster

Spøgelser driver gennem Julian Radlmaiers Phantoms of July, en luftig og formbevidst fortælling om den uendelige længsel efter noget andet og noget mere – sat i en tysk mineby fuld af brogede karakterer.  Efter visningen byder Goethe-Institut Dänemark på et glas vin i Cinematekets Asta Bar.

I det østlige Tyskland, i det pensionistturist-tiltrækkende Harzen-område, ligger Sangerhausen. Byen er både hjemsted for verdens største rosenhave og en gigantisk menneskeskabt pyramide af jord og sten, der tårner over byen og minder om tidligere tiders heftige minedrift.

I denne kulisse af grus og blomster har den tyske filmskaber Julian Radlmaier sat sin tredje spillefilm, Phantoms of July. En komisk fabel om konsekvenserne af neoliberal kapitalisme: racisme, slukkede drømme, ensomhed og manglende midler til kirsebær.

Filmen er delt i fire kapitler, der strækker sig fra 1800-tallet til i dag, og som på luftig vis lader fortiden ramle sammen med nutiden, mens den følger i hælene på en broget skare af ensomme arbejdere og migranter: En tysk kvinde med to jobs og et knust hjerte. En iransk kvinde med en knust arm, der forsøger at klare den som rejse-influencer. En 1800-tals tjenestekvinde, der bliver knust af normerne, da hun forsøger at følge sit hjerte, mens revolutionen raser i Frankrig.

Rundt om dem strejfer en endnu mere broget flok, der tæller alt fra en persisk gadefejer, der har studeret film under Abbas Kiarostami, en koreansk tourguide med dårlig nakke, en stensluger, nudist-hikere og, ja, sågar poeten Novalis.

Novalis’ blå blomst er i Phantoms of July en blålig sten, men blaue blumes uendelige søgen og længsel efter et andet, udefineret sted, er den samme. Mens de går rundt i byens sommervarme og småracistiske atmosfære, drømmer de om noget mere og savner noget andet, end det de har, og det, Sangerhausen kan tilbyde dem.

Spøgelser, håb, drømme og fantomer driver gennem filmen, der er Julian Radlmaier’s første siden den kommunistiske vampyrkomedie Bloodsucksers fra 2021. Formen er let og undersøgende med panoreringer og pludselige zooms i den østtyske bys fotogeniske omgivelser. En form, om hvilken Radlmaier selv har sagt:

”Jeg er besat af spørgsmålet om form i film, den måde hvorpå den kan skærpe vores sanser, der ellers er blevet bedøvet af så mange stereotypiske billeder. Sammen med fotografen Faraz Fesharaki prøvede vi at finde på overraskende løsninger til manuskriptet, men også at lade os blive overrasket over, hvad end vi opdagede, mens vi filmede. Derfor er filmen en blanding af nøje planlagte visuelle koreografier og tilfældige billeder, som vi filmede uden at vide, hvor de ville ende henne i klipningen. Et formelt nøgleelement, vi ønskede at undersøge var zoomens spøgelsesagtige og længselsfulde bevægelse, mens et andet var panoreringens poetiske lethed.”

Præsenteres i samarbejde med Goethe-Institut Dänemark og Cinemateket.
Kopi: Bendita Film Sales.


19. oktober 
16.45
Cinemateket
(Gothersgade 55, 1123 København)

ArkivSEPTEMBER/OKTOBER:  Copenhagen Architecture Biennale


copenhagen architecture biennial & Tusind sole præsenterer:
Langsomhedens filmkunst
27.09-05.10.2025


Under overskriften “Slow Down” undersøger dette års Copenhagen Architecture Biennial, hvordan langsomhed kan anvendes som et arkitektonisk princip. Hvordan kan en deceleration af det globaliserede samfund se ud? I samarbejde med biennalen præsenterer Tusind sole fire film med henblik på at udvikle forskellige forståelser af langsomhedens filmkunst. 

Hvad indebærer langsomhedens filmkunst? Henviser den til en genre, en æstetik, et tempo, en kultur? Vi præsenterer fire film, der kredser om sådanne spørgsmål (uden at de dermed kan eller vil besvare dem på nogen endegyldig måde). Disse værker gør det klart, at når det kommer til filmkunsten, er langsomhed ikke blot en reduktion af hastighed eller et fokus på stilhed. Langsomhed betyder også, at noget forlænges. At noget fortsat formes. At det er undervejs.

Langsomhedens filmkunst, som vi definerer den i dette program og dets arkitektoniske kontekst, fører os til udkanten af et lokalt finsk samfund, hvor tid gradvist bliver en hypnotisk kraft, efterhånden som årstiderne går (Eight Deadly Shots). Langsomheden leder os også til New York under Den store depression, hvor vi skal sidde sammen med Spencer Tracy og Loretta Young og kigge på stjernerne (Man’s Castle). Vi skal på ekskursioner med en lille gruppe botanikentusiaster, der er på jagt efter sjældne blomster i glemte hjørner af Normandiet (7 Walks with Mark Brown), og til sidst skal vi observere manuelt arbejde på Araya-halvøen i det nordøstlige Venezuela, hvor man har udvundet salt i 500 år (Araya). 

En episk tv-miniserie, en hollywoodfilm, et økologisk eksperiment og en poetisk dokumentar: Langsomhedens filmkunst lever på tværs af tid, rum, form og genre. 

De udvalgte film minder os desuden om, at langsomhedens filmkunst, paradoksalt nok, ikke blot er langsom. Den er noget andet end “slow cinema.” Langsomhedens filmkunst indeholder en følelse af hurtighed, af uhæmmet arbejdsomhed, af en slags “uproduktiv produktivitet”. 

Den franske kritiker Serge Daney skrev engang, at en god film forstyrrer ens tidsfornemmelse og i én og samme vending kan føles “meget langsom og utrolig hurtig”. Dette gælder også for langsomhedens filmkunst, som vi forstår den: Den udtrykker flere hastigheder på én gang. Det er en filmkunst, der er fuldstændig udmattet, men alligevel fyldt med energi. Den kan være tung og træg, men den bevæger sig alligevel fremad. En filmkunst med et intenst nærvær. Den handler ikke blot om verdens tilstande, men er også skabt af verdens tilstande. 

Se vores program nedenfor og læs mere om Copenhagen Architecture Biennial her.



cafx: araya

Margot Benacerraf
1959
82 min. 
Venezuela, Frankrig
DCP
spansk tale / engelske undertekster

Salt.

Under en evigt brændende og brutal sol udvinder venezuelanske arbejdere salt i et månelandskab på halvøen Araya. Deres metode har stort set været uændret i hundredvis af år: Det er hårdt fysisk, manuelt, langsomt arbejde, der får sveden til at drive ned over deres tonede kroppe, mens de bevæger sig i lange rækker op og ned ad og ind og ud mellem store hvide pyramider af salt. Samtidig er det en metode, der altid har sikret familierne i det lokale samfund en stabil, omend ikke særlig prangende, indtægtskilde. Men ude i horisonten truer et nybygget anlæg til saltudvinding det traditionelle levebrød.

Araya følger over et døgn tre familier, der lever af det opslidende, mekaniske minearbejde i den tørre saltmarsk og udvikler sig via dem til en poetisk, antropologisk observation af et arbejde og en kultur, der presses af den teknologiske udvikling. Et smukt sort-hvid hedeslag skabt af et hold på kun to personer og sammensat af så bjergtagende billeder, at da den franske auteur Jean Renoir havde set filmen, sagde han til dens instruktør, at hun for alt i verden ikke måtte klippe et eneste billede ud.

Særarrangement: 100 kr.


Præsenteres i samarbejde med Copenhagen Architecture Biennial og Gloria biograf. 
Kopi: Milestone Films.



5. oktober kl. 15.00
Gloria biograf
(Rådhuspladsen 59, 1550 København)


cafx: 7 walks with mark brown

Sept promenades avec MARK BROWN
pierre creton, vincent barré
2024
104 min. 
frankrig 
DCP
fransk tale / engelske undertekster

En stille film om planter, tålmodighed og vigtigheden af at observere ting ad flere omgange.

I 7 Walks with Mark Brown følger de franske filmskabere Pierre Creton og Vincent Barré den britiske botaniker Mark Brown og en lille gruppe flora-entusiaster på jagt efter sjældne blomster i glemte hjørner af Normandiet. Filmen indledes med en række rolige udflugter, før den udvikler sig til en meditation over økologisk hukommelse og kammeratskab, og præsenterer “langsommelighed” som en måde at observere på.

Filmen består af to dele. Den første del, der er optaget digitalt, følger Brown, mens han deler ud af sin omfattende viden om blomster. Derefter går filmen over i en lysende anden del, filmet på 16mm, hvor al den flora, der omtales i første del, skildres i nærbilleder og antager magiske kvaliteter gennem analogfilmens fotokemiske rigdom. 7 Walks with Mark Brown er en road movie til fods, som placerer blomster først, foran og i centrum.


Særarrangement: 100 kr. 

Præsenteres in samarbejde med Copenhagen Architecture Biennial og Gloria biograf.
Kopi: Andolfi Films.

[Læs mere...]



4. oktober kl. 15.00
Gloria biograf
(Rådhuspladsen 59, 1550 København)


CAFx: Man’s castle

Frank Borzage
1933
78 min. 
USA
DCP
Engelsk tale 

Et moderne eventyr om at søge ly under den åbne himmel, instrueret af Hollywoods mest inkarnerede romantiker, Frank Borzage.

New York under Depressionen: I skyggen af en bro og med udsigt til Hudsonfloden bor en gruppe outcasts i en barakby. I samfundets øjne anses de for at være uproduktive, arbejdsløse og svage, men i virkeligheden er de blot ukonventionelle. De anvender skrot og rester fra byens konstante udvikling til at bygge deres ydmyge hjem og lever efter deres egen rytme. Blandt beboerne er Bill (Spencer Tracy), en dagdriver, der en dag møder den uskyldige Trina (Loretta Young). De forelsker sig, og han inviterer hende ind i sin verden.

Frank Borzage, en sand romantiker og tilhænger af livets åndelige sandheder, skildrer ikke kun Bill og Trinas verden som et nedslidt ødeland – som så mange andre filmskabere ville gøre – men præsenterer den også som en selverklæret drømmeverden. Hvert billede, hver gestus udstråler en kosmisk kærlighed, der ikke kun forbinder Bill og Trina, men alle elskende rundt om i verden, der selv i krisetider insisterer på at forenes i et kort øjeblik og fylde livet med poesi.

Man's Castle er en 'pre-code-film' – det vil sige, at den blev produceret før den amerikanske filmindustri i 1934 indførte 'Hays Code', et regelsæt for selvcensur af indhold. Filmen har i årtier kun været tilgængelig i en censureret version, der udkom post code, men er nu blevet restaureret tilbage til sin oprindelige længde og struktur.

Særarrangement: 100 kr./70 kr. for medlemmer af Cinemateket.


Præsenteres i samarbejde med Copenhagen Architecture Biennial og Cinemateket.
Kopi: Park Circus



28. september kl. 16.30
Cinemateket
(gothersgade 55, 1123 København K)


cafx: eight deadly shots

Kahdeksan surmanluotia
mikko niskanen
1972
316 min. (ekskl. pause) 
finland
DCP
finsk tale / engelske undertekster

Ude i den sneklædte finske ødemark forsøger den fattige bonde Pasi at tjene til dagen og vejen for sig selv og sin lille familie. Her lever han som daglejer, der fælder træer og går til hånde i forskelligt hårdt fysisk arbejde, mens han også blæser ind og ud af et rimelig solidt forbrug af den brændevin, han brygger med sin ven. Hans kone må udholde konsekvenserne af hans drikfældighed, og mere end en gang må politiet ud og tale ham til ro. Langsomt vokser mængden af sne, inden de otte dødelige skud falder.

Eight Deadly Shots er et nationalt klenodie i Finland. Et fem timer langt opus, der i første omgang blev sendt som en fire-episoder-lang serie på nationalt tv, og som er baseret på en virkelig hændelse, hvor en finsk mand i 1969 skød og dræbte fire betjente. Det er en kompromisløs og rå film, der aldrig forfalder til at romantisere med eller have medlidenhed for dens hovedkarakter. Det er bare den benhårde, universelle historie om en mand, der konstant har tømmermænd og ryggen mod muren.

Mikko Niskanen har selv instrueret, skrevet og produceret filmen. Og så spiller han også selv hovedrollen som den fordrukne og forvirrede og forstemte Pasi, der bærer filmen i sit stadigt mere trætte, fugtige og hærgede ansigt. Eight Deadly Shots er intet mindre end et mesterværk.

PROGRAM


12.00: Eight Deadly Shots del 1+2
14.50: Pause m. gratis kaffe/te
15.20: Eight Deadly Shots del 3+4
18.00: Tak for i dag.

Særarrangement: 170 kr./140 for Cinematekets medlemmer

Præsenteres i samarbejde med Copenhagen Architecture Biennial og Cinemateket.
Kopi: Yle, KAVI. Tak til Raija Pösö (Yle) og Tommi Partanen (KAVI).

[Læs mere...]



27. september kl. 12.00
Cinemateket
(gothersgade 55, 1123 København K)

Støttet af


 2024 © Tusind sole