Tusind sole


Tusind sole er en filmvisningsrække i København. Hver måned præsenterer vi én international premierefilm og ét genopdaget historisk værk, der på forskellig vis udvider filmmediets mulighedsrum og vores fælleshorisont. 

Billetpris: 50 kroner  (medmindre andet er angivet).

Tilmeld nyhedsbrev
Kommende visningerdecember

TUSIND SKYGGER:
PEDRO COSTA BESØGER CINEMATEKET

Den 12. til 14. december får Tusind sole og Cinemateket besøg af den portugisiske filmskaber Pedro Costa. Over tre dage vil Costa præsentere tre af sine egne film og tre film fra filmskabere, han er inspireret af. Se frem til samtaler med Costa, sjældne filmkopier, bar og musik, salg af t-shirts (!) og vigtigst af alt: helt utrolig filmkunst.

Pedro Costa er en af nyere tids mest betydningsfulde og sanseskærpende filmskabere. Lige siden sin debut i 1989 har han udformet en skyggefuld filmkunst fra minderne og ansigterne af de sjæle, der befolker hans film. Costas praksis er samtidig rundet af en gennemgribende kærlighed til filmhistorien. Han tænker gennem andres film og nærmer sig på den måde et sprog for egen praksis.  

I samarbejde med Portugals ambassade og Cinemateket er Tusind sole stolte over at kunne præsentere et intensivt weekendprogram tilegnet Pedro Costa. Dette indebærer, at vi sammen med Costa både ser og taler om hans egne film, men også engagerer os i den filmhistorie, han vedkender sig. Pedro Costa har til lejligheden udvalgt tre af sine egne film og tre inspirationskilder. Vi håber på at skabe et rum, hvor vi i fællesskab kan fordybe os i Costas praksis og reflektere over filmkunsten generelt.


At bygge et hus: Introduktion til Pedro Costas værk

Pedro Costa har skabt spøgelsesfilm på Kap Verde og radikale kunstnerportrætter i Frankrig, men omdrejningspunktet for størstedelen af hans film er slumkvarteret Fontainhas i udkanten af Lissabon. Costa ankom for første gang dertil i midten af 90’erne, og har siden brugt film efter film på at ære kvarterets lyde, lys og skygger, dets labyrintiske gyder og ikke mindst dets indbyggere: narkomaner og kapverdiske immigranter, som er blevet glemt og forladt af den omkringliggende verden.

Det fysiske Fontainhas findes ikke længere. Dets gradvise nedrivning og den følgende forvisning af dets indbyggere indtager en central rolle i flere af Costas film, og siden nedrivningen har Costa i højere grad ladet sine karakterer vandre hvileløst i hukommelsesrum og vakuummer.

Men det er ikke kun en håbløs verden. Alle Costas karakterer er monumentale. De hvisker ofte, men deres taler er storartede og fyldt med kærlighed. Deres blik kan være fjernt, men det suger beskuerens blik til sig og kræver vores akutte nærvær.

“Film”, har Pedro Costa engang sagt, “er ikke en gengivelse af livet, men er skabt ved brug af livets elementer, hvilket gør det meget mystisk og nogle gange meget smukt.” Film har en ubrydelig forbindelse til det virkelige, men må konstruere og organisere det virkelige gennem billedets komposition, montagens vægt, lydens politik, tidens slipstrøm. De tunge skygger, bidende klip og ekspressive kompositioner, der kendetegner Costas film, er derfor ikke i strid med Fontainhas’ virkelighed, men er tværtimod den eneste måde, hvorpå han kan være tro mod den. Heri finder vi også kimen til den vedholdende tro, der løber gennem alle hans film. En tro på filmkunsten. Pedro Costa tror på, at en film kan give form til livet. Den kan være som et nyt hus til de forladte og forviste; et sted, hvor de for en stund kan have tag over hovedet.

At bygge et hus kræver arbejde og flere hænder end to, og derfor tilhører Costas film ikke kun ham, men også de mennesker, der træder ind foran kameraet og lader livet omformes og virkeliggøres. Hos Costa føres vi gennem mørket for at få skærpet vores blik.


Filmprogram



12/12 19.00:
Colossal Youth
+ samtale m. Pedro Costa
13/12 14.00:
Flame of my love
+ Intro v. Pedro Costa
13/12 16.45:
Sicilia!
13/12 18.30:
Where Does your hidden Smile lie?
+ Samtale m. Pedro CostA  og reception
14/12 14.15:
The Fearmakers
+ intro v. Pedro Costa
14/12 16.45:
Horse Money



Tak til Cinemateket, Portugals ambassade, Silvia Schiermacher, Instituto Camões, National Film Archive of Japan, Eduardo Ferrer, Christophe Clavert, Barbara Ulrich Straub og Pedro Costa for samarbejdet.





colossAl youth
+ samtale m. Pedro Costa

PEDRO COsta
2006
155 min.  + samtale
PORTUGAL
DCP
Portugisisk tale / engelske undertekster

Den lange, aldrende kapverdiske arbejder og immigrant Ventura vandrer. Mellem de smalle, mørke gader i sit gamle nabolag Fontainhas, der nu næsten er revet totalt ned, og det nye kridhvide boligkompleks, hvor han nu er blevet genhuset. Han besøger sine gamle naboer, som han alle betragter som sine børn og leder dem som en arbejderklassens Moses til et nyt land i form af et andet sted at bo.

I baggrunden ligger hele tiden historien om hans kone, Clotilde, der har forladt ham, og i lommen bærer han et brev, som han ofte tager frem og læser højt for hende, selvom hun ikke er der. Et brev, der er en kombination af fragmenter fra andre breve skrevet af kapverdiske immigranter og et brev, som den surrealistiske digter Robert Desnos skrev til sin kone kort tid inden han døde.

I Colossal Youth vandrer mange af de fortabte, desillusionerede sjæle, der også vandrede igennem Pedro Costas forudgående film Ossos og In Vandas Room, der begge også foregik i Fontainhas – det nabolag i Lissabon, som er blevet altdefinerende for Pedro Costas filmiske arbejde. Men nu, hvor kvarteret næsten er forsvundet, er dets beboere blevet spøgelser uden hjem og tilhørsforhold, der driver rundt et sted mellem fortid og nutid og forsøger at finde en tid og et sted, hvor de kan føle sig hjemme. Vanda Duarte, der er den altoverskyggende karakter i In Vandas Room, er her blevet mor og har skiftet heroinen fra første film ud med metadon.

Men Colossal Youth er samtidig et nybrud i Pedro Costas oeuvre og markerer indgangen til et nyt plateau for ham. En ting er, at det er her det fortsat pågående samarbejde med Ventura har sin begyndelse. Et andet er, at instruktørens ikoniske, skyggefyldte billeder bevæger sig ind et nyt og endnu mere gennemarbejdet niveau, hvor de digitale begrænsninger bruges med overlæg til at definere en stil. En tredje er, at karaktererne, der primært spilles af virkelige kapverdiske immigranter fra Lissabon, her fremstår hypnotiske og apatiske, og de fremfører dialogerne monotont og mekanisk.

Colossal Youth udspiller sig i en lang række sekvenser, der springer mellem forskellige tider. Det er en hypnotisk og poetisk film, der muligvis føles drømmende og atmosfærisk, men som udspiller sig lige midt i en grynet og grum socialrealistisk virkelighed. En virkelighed, hvor sporene efter den portugisiske revolution og landets kolonihistorie er lige så dybe, som de nye boligkomplekser er høje og hvide.

Præsenteres i samarbejde med Cinemateket. Kopi: Optec Filmes        

Arrangement: Efter visningen taler Tusind sole med Pedro Costa om hans arbejdsmetode og filmkunst. Samtalen varer ca. 45 minutter og foregår på engelsk.


12. december 19.00
Cinemateket
(Gothersgade 55, 1123 København)

Køb  billet


flame of my love
+ intro v. Pedro CostA

Kenji Mizoguchi
1949
85 min.  + introduktion
Japan
35mm
japansk tale / live elektroniske engelske undertekster

Okayama, 1884. Eiko Hirayama er en ung, politisk engageret kvinde, der kæmper for ligestilling og intellektuel emancipation. Efter at have brudt med sin dominerende far og underdanige mor rejser hun til Tokyo for at opsøge sin kæreste og hjælpe til hos det nyoprettede parti, han arbejder for. Der går dog ikke lang tid, før der opstår splid i forholdet og friktioner i partiet. Samtidig presses partiet i knæ af en regering, der ønsker at knuse deres oppositionelle samfundsstemme. Flame of My Love udfolder sig over et helt årti, og Kenji Mizoguchi skildrer på mesterlig vis Japans politiske historie gennem en feministisk-melodramatisk prisme, anført af Kinuyo Tanakas kraftpræstation som den ukuelige Eiko.

Præsenteres i samarbejde med Cinemateket.
Kopi:  National Film Archive of Japan / Rettigheder: Shochiku


Arrangement: Inden visningen vil Pedro Costa tale om sit forhold til Kenji Mizoguchis film. Introduktionen varer ca. 10 minutter og foregår på engelsk.

NB! Filmen vises på en sjælden 35mm-kopi fra National Film Archive of Japan. Kopien har ikke undertekster, hvorfor vi projicerer live engelske undertekster på bunden af lærredet.



13. december 14.00
Cinemateket
(Gothersgade 55, 1123 København)

Køb  billet


Sicilia!

Danièle Huillet, Jean-Marie Straub
1999
65 min.
Italien, Tyskland, Frankrig
DCP
Italiensk tale, engelske undertekster

En siciliansk mand vender tilbage til hjemstavnen efter mange år i New York. Han møder en appelsinsælger, medpassagerer i en togkupe, en omrejsende knivsliber, og genforenes i en uforglemmelig scene med sin bondemor, der mindes måltider med snegle og vild cikorie. Og så er der det sicilianske landskab, der indskriver sig som vævet mellem møderne.

Sicilia! er baseret på Elio Vittorinis roman “Samtale på Sicilien” og er af den grund ofte blevet sat i slægtskab med de film af instruktørparret Danièle Huillet og Jean-Marie Straub, som omhandler bønder, der reciterer tekster i skovområder. Men som kritikeren James Quandt har pointeret, har Sicilia! en tættere forbindelse til parrets musikalske (og komiske) film, heriblandt Von Heute auf Morgen (1997). Sicilia! indeholder ganske vist kun en smule musik – et kort sangstykke og Beethovens strygekvartet indleder og afslutter filmen – men den er ikke desto mindre struktureret som et stykke i fire satser. Skuespillernes præcise recitering af Vittorinis dialog rammer øret som en slags arietter, og mødernes opremsning af madvarer, stednavne og livets glæder tilfører filmen en egensindig rytme og strøm af følelser.

Præsenteres i samarbejde med Cinemateket. Kopi og rettigheder: Belva Films.

NB! Kl. 18.30 viser vi Pedro Costas Where Does Your Hidden Smile Lie?, som skildrer Huillet-Straubs arbejde med klipningen af Sicilia!.  


13. december 16.45
Cinemateket
(Gothersgade 55, 1123 København)

Køb  billet


Where does your hidden smile lie?
+ samtale m. Pedro costa og reception

pedro costa
2001
104 min.  + samtale
portugal, frankrig
dcp
fransk tale / engelske undertekster

I et mørkt, halvtomt rum sidder to mennesker ved et klippebord og er i gang med at redigere en film. Vi ser dem bagfra. Hun sidder for det meste ned i koncentreret stilhed og udfører de praktiske opgaver: skifter spole, spoler tilbage, klipper. Han er mere rastløs, taler, rejser sig, vandrer ind og ud ad rummet og op og ned ad gangen uden for rummet, ryger, filosoferer over sine filmiske valg og udskyder. Lige indtil Hun siger, at Han skal klappe i og træffe en beslutning og koncentrere sig om det arbejde, de sidder med i hænderne.

Hun er Danièle Huillet. Han er Jean-Marie Straub. Sammen er de et unikt filmelskende og filmskabende ægtepar, der er en af de vigtigste inspirationer for Pedro Costa.

I Where Does Your Hidden Smile Lie? følger Pedro Costa over fem uger ægteparret i deres symbiotiske arbejde med at klippe deres film Sicilia!. Billederne er statiske observationer i det mørke klipperum og scener fra Sicilia!. Men ved hjælp af lyd, ord og samtaler bevæger filmen sig frem og skaber et særligt indblik i deres kreative proces. En proces, der består af diskussioner og et minutiøst arbejde med scenernes længde, bevægelse og lyde. For hvert eneste klip, hver eneste pause og hvert eneste valg er ikke blot et spørgsmål om teknik, men en mulighed for at sige noget. Om magt, politik og sociale sammenhænge.

Jean-Luc Godard har kaldt Where Does Your Hidden Smile Lie? den bedste film, der nogensinde er lavet om klipning og kamera. Filmen er en klippeteknisk masterclass, men det er også en film, der handler om meget mere end klipning.

For Straub og Huillet er et par, et makkerskab, to fronter, en kreativ symbiose. Fokus er deres (arbejds)relation, og derigennem bliver det en film om ideer, proces, udvikling, samarbejde, tanker, politik og om at lede og forsøge at forstå de ting, man finder. Og så er det ikke mindst en film om kærlighed. Pedro Costa selv har kaldt Where Does Your Hidden Smile Lie? sin første komedie og sin første kærlighedshistorie, og han portrætterer de to filmpionerer med stor ømhed og humor. Den er en kærlighed til film og en kærlighed baseret på argumenter og diskussioner og samtaler og om at nærme sig hinanden via ord.

Præsenteres i samarbejde med Cinemateket.
Kopi: og rettigheder: Optec Filmes


Arrangement:  Efter visningen taler Tusind sole med Pedro Costa om hans egen tilgang til klipning samt hans relation til Huillet-Straubs filmkunst. Samtalen varer ca. 45 minutter og foregår på engelsk. Herefter fejrer vi Costas besøg med en reception i Cinematekets Asta bar med bar og musik.

13. december 16.45
Cinemateket
(Gothersgade 55, 1123 København)

Køb  billet


the fearmakers
+  intro v. pedro costa

Jacques Tourneur
1958
85 min. + intro
USA
35mm
Engelsk tale

En koldkrigsthriller næret af samtidens red scare. En paranoid vision om de måder, hvormed frygt kan sive ind i et samfund (og ud af en film). Dana Andrews spiller Alan Eaton, en hjernevasket krigsfange fra Koreakrigen, der vender hjem til et mennesketomt Washington. Han genansættes af det PR-bureau, han engang var med til at stifte, men som nu er i hænderne på folk, han ikke kender. Læg dertil, at hans tidligere partner er blevet dræbt på mistænkelig vis. I takt med at det nye-gamle hverdagsliv tager til, begynder Eaton at undre sig: Hvad er det egentlig for nogle meningsmålinger, bureauet foretager sig?

The Fearmakers er en film med en kerne af uløselig hemmelighedskræmmeri. En film, der ifølge filmens instruktør Jacques Tourneur kredser om “magten hos de mennesker, der kontrollerer idéer”. Således er det noget så abstrakt og immaterielt som idéer, filmen søger at formgive. En film fyldt med flade lavkontrast-billeder, mentale forestillingsrum og små hjørnekontorer af papirtynde vægge. Tourneur indspillede filmen på blot tolv dage med den type lavbudget, han som få andre var i stand til at udnytte til fulde´.

Præsenteres i samarbejde med Cinemateket.
Kopi:  Classico Films / Rettigheder:  Park Circus


Arrangement: Introduktion ved Pedro Costa. Introduktionen varer ca. 10 minutter og foregår på engelsk.


14. december 14.15
Cinemateket
(Gothersgade 55, 1123 København)

Køb  billet


horse money

pedro costa
2014
104
Portugal
dcp
portugisisk tale / Engelske undertekster

I en elevator på et dunkelt, forladt hospital står en soldat i fuld uniform ved siden af den aldrende kapverdiske immigrant Ventura. Soldaten står stille som en statue, munden er lukket, læberne står stille, men han taler. Han taler til Ventura, der står ved siden af med lange fingre på hænder, der ryster.

Den kapverdiske mand Ventura er Pedro Costas primære muse, og det er ham, der dybt under jorden driver gemmer filmen som repræsentant for Portugals undertrykte underklasse af immigranter. En gruppe, der er nødt til at hviske sig gennem tilværelsen, fordi de ikke vil høres, ses og opdages. Han er (måske) indlagt på det forladte, natsorte hospital, hvor han via passager og elevatorer og døre skifter lokation i samme hastighed som han skifter tøj.

Horse Money er opfølgeren til Costas Colossal Youth (2006), der også havde Ventura som hovedkarakter. Ventura vender til tilbage til slumområdet Fontainhas, der nu endegyldigt er revet ned og fysisk forsvundet og eksisterende kun som et minde hos de folk, der nåede at være der.

Horse Money er en film om minder og fortid: om Kap Verde, militærkup, et fatalt knivstik, arbejdsulykker og en revolution, der var fredelig for nogle, men voldelig for andre. En film om sorg og tab og den åbenbaring, det er, når du finder ud af, at du aldrig kan vende hjem igen, fordi alt der var hjem ikke længere findes. På en og samme tid politisk og poetisk, militant og omsorgsfuld.

I sin hallucinerende og fragmenterede struktur og logik minder filmen mere om drøm end virkelighed. En drøm, hvor tiden opløses, når Ventura det ene øjeblik siger, at han er 19 år og tre måneder gammel, mens han i det næste siger, at han er en pensioneret murer. Og en hjemsøgende drøm fortalt i overdådigt smukke og overvældende chiaroscuro-billeder, som en domino-række af stilleben.

Og det er også i Horse Money, at den kapverdiske immigrant Vitalina Varela for første gang optræder i en Costa-film. Fem år senere, i 2019, er hun hovedkarakteren i Vitalina Varela, som vinder hovedprisen på filmfestivalen i Locarno.

Præsenteres i samarbejde med Cinemateket.
Kopi og rettigheder: Optec Filmes




14. december 16.45
Cinemateket
(Gothersgade 55, 1123 København)

Køb  billet
Støttet af


 2024 © Tusind sole