Tusind sole


Tusind sole er en filmvisningsrække i København. Hver måned præsenterer vi én international premierefilm og ét genopdaget historisk værk, der på forskellig vis udvider filmmediets mulighedsrum og vores fælleshorisont. 

Billetpris: 
50 kroner (medmindre andet er angivet).

Tilmeld nyhedsbrev

THE LAST DIVE – vises på 35mm


O Último Mergulho
João César Monteiro
1992
88 min.
PORTUGAL
35mm
PORTUGISISK TALE / engelskE UNDERTEKSTER

Vi udskyder efterårets komme en smule med portugisiske João César Monteiros sommerhede, drikfældige kærlighedsfilm The Last Dive. En eksistentiel film om håb og håbløshed og om i det mindste at nyde den sidste tid, vi har på jordkloden.


Unge Samuel sidder på havnen i Lissabon og kigger ned i det natsorte vand. Han har besluttet sig for at tage sit sidste spring. Hoppe i vandet og ikke komme op igen. Men pludselig kommer den pensionerede sømand Eloi forbi, som en dickens’sk juleånd, og får ham overtalt til at vente lidt med at springe. De skal lige have et par øl sammen, og så kan de hoppe sammen i bagefter. Det bliver begyndelse på det umage pars rejse rundt i den portugisiske hovedstads festende natteliv.

Over to dage og nætter drikker og spiser de lystigt, bliver barberet, besøger den fordrukne og dameglade Elois sengeliggende og lidende kone, danser og synger og køber et slips og finder sammen med nogle unge kvinder. En af dem er Elois meget stumme og meget betagende datter, Esperança, og uden at sige et ord får hun pustet en lille smule glæde og håb og liv ind i den ellers opgivende Samuel.

I hvert fald lige indtil de to mænd vender tilbage til havnen. For det er blevet tid til, at de begge skal træffe et valg: om enten at stille træskoene og tage det sidste hop eller blive hængende og nyde, at solsikkerne blomstrer og står høje som et menneske.

The Last Dive er et portræt af Lissabons stejle gader og tvivlsomme, fordrukne typer, der lever, når natten springer ud. Den er både en fortælling og en fornemmelse. En følelse af at være fuld og have tømmermænd og bevæge sig gennem livet på den skrøbelige sti mellem ekstase og desperation, forelskelse og håbløshed.

Dialogen er sparsom og store dele af den drukner i larmen fra gaden og livet i byen, og på den måde ender filmen med at mime Esperanças manglende evne til at tale. Derfor taler den med sine bevægelser, sin tidslighed, sine blikke. Med andre ord: en stumfilm a là João Cesar Monteiro. 

Filmen var Monteiros bidrag til serien Os Quatro Elementos om de fire elementer, der blev lavet af fire portugisiske instruktør og udkom i 1992. De tre andre instruktører værende Joaquim Pinto, João Mário Grilo og João Botelho. The Last Dive behandlede vandelementet. Og den er et oplagt udgangspunkt, hvis man endnu har til gode at bevæge sig ind i den portugisiske instruktørs filmiske verden. Monteiro tilhørte den generation af portugisiske filmskabere, der brød frem i 1960'erne, da landets fascistiske regime begyndte at krakelere. Hans samlede værk er spraglende, men alle filmene er drevet af et ønske om at forene folkelig komik a là Chaplin, aristokratisk pompøsitet, litterær realisme, seksuel okkultisme og formalistiske eksperimenter til et distinkt filmisk udtryk. 

På bedste Alfred Hitchcock-vis har Monteiro en vane for selv at dukke op undervejs i sine film. The Last Dive er ingen undtagelse. For instruktøren har en undseelig, men ikke mindre legendarisk cameo i filmen. Et kort moment, der indbefatter både en toiletrulle og et helt særligt blik.


Præsenteres i samarbejde med Cinemateket og den portugisiske ambassade.
Rettigheder: Leopardo Filmes. Tak til Paulo Branco.  
Kopi: Cinemateca Portuguesa - Museu do Cinema.

     

[Læs mere...]



25. September
19.00
Cinemateket
(Gothersgade 55, 1123 København)

Køb  billet
Støttet af


 2024 © Tusind sole