exergue - on documenta 14
Dimitris Athiridis
2024
848 min. (se program nedenfor)
Grækenland
DCP
Engelsk tale / engelske undertekster
Vi er kun halvvejs i 2020’erne, men vi tør godt allerede nu udnævne exergue - on documenta 14 som en af årtiets mest overvældende dokumentarfilm. Et filmisk unikum på 14 timer fortalt i 14 kapitler, der følger kurator Adam Szymczyk, mens han står i spidsen for den 14. udgave af en af verdens mest prominente kunstudstillinger, documenta.
exergue - on documenta 14:
Bag den beskedne titel gemmer der sig et storværk på 14 timer om kunstinstitutionen documenta og dens rolle i en foranderlig verden. Filmen følger den kunstneriske leder Adam Szymczyk og hans hold af kuratorer fra 2015 til 2017, mens de forbereder den 14. udgave af mega-udstillingen documenta.
Under titlen “Learning from Athens” byggede deres udstilling på et ønske om at konfrontere den politiske dagsorden med historiske perspektiver, og i et forsøg på at skubbe til kunstinstitutionens grænser skulle udstillingen ikke blot afholdes i Kassel som almindeligvis, men også i Athen, epicentret for flygtninge- og gældskrisen.
Med sit todelte fokus medførte “Learning from Athens” ikke blot store logistiske udfordringer, men resulterede også i et økonomisk underskud for documenta og genererede en medieskandale af internationale proportioner, der i sidste ende overskyggede udstillingens kunstneriske meritter. Szymczyks kurateringsprincipper udløste også kritik, da de blev opfattet som didaktiske og som en instrumentalisering af presserende emner som flygtningekrisen, neoliberalisme og højrefløjens verdensomspændende fremgang.
Alt dette forholder exergue - on documenta 14 sig til. Ved at klippe mellem forberedelserne på udstillingen og den efterfølgende åbning og modtagelse formår filmens instruktør Dimitris Athiridis at spejle de to processer i hinanden og genvinde nogle af de kuratoriske overvejelser, som blev glemt i lyset af medieskandalen.
Det særegne ved exergue - on documenta 14 er, at den beror på en række indre spændinger. Med en spilletid på 14 timer, opdelt i 14 kapitler, er der tale om en narrativ og oplevelsesmæssig tour de force, men filmen er samtidig sammenstykket af et yderst lavmælt og undseeligt formsprog. Athridis’ kamera er mestendels håndholdt og observerende, og det lader os iagttage kuratorholdets vanlige arbejdsopgaver: mailkorrespondancer; diskussioner om pressemeddelelser; rejser til andre dele af verden for at mødes med kunstnere; installationer af værker; redaktions- og budgetmøder; endnu flere redaktions- og budgetmøder; endnu endnu flere redaktions… og takket være den serielle struktur akkumuleres skildringen af sådanne arbejdsopgaver til noget forunderligt fascinerende.
Resultatet er et hidtil uset indblik i den institutionelle kunstverden, samt de politiske og økonomiske mekanismer, som både muliggør og begrænser kunstens levedygtighed. Whiteboard-tavler og excel-ark har aldrig før været så filmisk vedkommende.
I 00’erne førte Pedro Costas In Vanda’s Room og Wang Bings West of the Tracks dokumentarfilmen ad nye veje. I 10’erne gjaldt det Lucien Castaing-Taylor og Véréna Paravels Leviathan og Chantal Akermans No Home Movie. Når vi om fem år skal gøre regnskab over 2020’ernes filmkunst, mon ikke at exergue - on documenta 14 er en af de film, der vil have efterladt et seriøst aftryk.
PROGRAM
Filmen vises over to dage. 7 kapitler pr. dag.
Vi serverer kaffe og te i pauserne. Det vil være muligt at købe mad i Cinematekets restaurant eller café (ikke inkluderet i billetten).
Billetpris: 125 kr. pr. dag (husk at købe billetter til begge dage).
LØRDAG DEN 10. MAJ
14.00-16.00: Kapitel 1-2
16.00-16.10: Pause
16.10-18.20: Kapitel 3-4
18.20-19.00: Pause
19.00-21.30: Kapitel 5-7
SØNDAG DEN 11. MAJ
12.30-15.30: Kapitel 8-10
15.35-16.00: Pause
16.00-18.05: Kapitel 11-12
18.05-18.30: Pause
18.30-20.50: Kapitel 13-14
20.50. Tak for denne gang!
Præsenteres i samarbejde med Cinemateket.
Kopi: Kino Rebelde.
[Læs mere...]
DIRECTOR’S STATEMENT
Dimitris Athiridis, 2024
I met Adam Szymczyk in June 2015 when he visited Thessaloniki, Greece, for the Biennale. On the news, European leaders were debating Greece's position in the Eurozone. Adam, the artistic director for documenta 14 planned for 2017, was frequently checking his phone, concerned about the situation. Over dinner, I proposed to follow him through his journey of organizing the largest art exhibition in the world, and he agreed.
As a filmmaker, I focus on character-centric narratives that embody larger issues. Little did I know this would lead to an almost 10-year adventure into the contemporary art world, a realm often less accessible than music, film, or theater.
I was intrigued by Adam's approach in his proposal for documenta 14: “to bring hope and discursive tools for understanding the reality that engulfs us, where art is a cognitive extension of our existence." I filmed Adam and the curatorial team for two years, capturing the stages leading to the exhibition—from research trips and artist selections to curatorial discussions and venue organization, or as Harald Szeemann put it, "from vision to nail," all within the historical art institution.
Documenta 14 faced harsh criticism and a deficit scandal that overshadowed its artistic content. This raises questions about evaluations in art and their interpretative nature. Giorgio Agamben notes that "the contemporary is precisely the person who knows how to see the obscurity," highlighting the untimely nature of true contemporariness.
10. Maj kl. 14.00-21.30 + 11. maj kl. 12.30-20.50
Cinemateket
(Gothersgade 55, 1123 København)
Køb billet